Àcid fòlic i la seva importància per l'embaràs

Fruita i verdura rica en àcid fòlic

L'àcid fòlic conegut també com a vitamina B9 o vitamina M és una vitamina hidrosoluble. És necessària per a la formació de proteïnes estructurals, d'hemoglobina, i de glòbuls vermells.

L'àcid fòlic intervé en el procés de la multiplicació cel·lular. Per aquest motiu és molt important que les dones que vulguin quedar-se embarassades prenguin àcid fòlic. El consum d'aquesta vitamina assegura el correcte desenvolupament del fetus.

Què prevé l'àcid fòlic?

L'àcid fòlic prevé l'anomenat llavi leporí i els defectes que pot presentar el tub neural en els futurs nadons com l'anencefàlia, l'espina bífida i la hidrocefàlia. L'espina bífida és greu malformació de la columna vertebral del fetus i es produeix durant el primer mes de gestació. En els casos més greus i freqüents, la medul·la espinal, és a dir la connexió encarregada de transmetre la informació entre el cervell i el cos no es desenvolupa completament. Aquesta manca de desenvolupament comporta múltiples seqüeles en l'aparell locomotor, urinari i digestiu.

A més, existeixen determinats estudis que indiquen que el consum d'aquesta vitamina pot evitar avortaments espontanis i els parts prematurs.

Quan s'ha de prendre àcid fòlic?

Pel correcte desenvolupament de la futura criatura, és fonamental prendre àcid fòlic com a mínim un mes abans de la concepció i durant les primeres setmanes d'embaràs. Tot i això, sempre caldrà l'assessorament d'un ginecòleg que serà qui ens pauti. En el cas que vulguis tenir un fill, abans has de visitar un ginecòleg perquè et valori i recepti les vitamines necessàries.

 

Segons la Associació Catalana d'Espina Bífida i Hidrocefàlia, si totes les dones en edat fèrtil consumissin 0,4 mil·ligrams d'àcid fòlic tres mesos abans de quedar embarassades i durant el primer trimestre de l'embaràs, és reduir un 70% la probabilitat que els seus futurs fills naixés amb aquesta afectació.

Aliments rics en vitamina B9

  • Podem trobar aquesta vitamina en la majoria de verdures de fulles verdes com l'enciam, els créixens, els espinacs, les endívies o els porros.
  • Les cols, en totes les seves varietats, contenen una alta presència en àcid fòlic, ja sigui la coliflor, col de Brussel·les, el bròquil, el bròcoli...
  • També està present en taronges, llimones i aranges i en alguns fruits secs com les nous.
  • A més, hi ha altres aliments com la farina, l'arròs, la pasta, el pa i els cereals, als quals se'ls afegeix àcid fòlic durant el seu processament.