L'inici de l'escola sempre és complex i els alumnes necessiten un temps per ajustar-se als horaris, a la resta d'alumnes i les pautes... Un procés gradual en el qual hem de tenir en compte les següents variables:
- El millor és que durant els primers dies els pares tinguin la possibilitat d'acompanyar-los una estona a l'aula, ja que conèixer als professors i altres alumnes sempre serà millor si ho fan acompanyats amb persones de confiança.
- Hem de transmetre seguretat i confiança.
- Hem de tenir en compte que les vivències d'aquesta etapa quedaran gravades molt temps en la memòria afectiva de l'infant.
- Normalment l'inici del curs, les aules es preparen perquè aquest període sigui més fàcil. A més l'ambient acostuma a ser acollidor i amb activitats adaptades,
- Sabrem que s'està adaptat quan se senti prou segur per donar i acceptar afecte i per intercanviar experiències. EN algunes ocasions apareixen problemes que tenen relació amb l'adaptació com problemes per dormir o la falta de gana, que desapareixen sols.
Quan portem els nens i les nenes a l'aula hem de tenir en compte:
- L'infant no pot sentir-se abandonat i l'arribada a l'escola no s'ha de fer amb presses i s'ha de respectar que hi ha infants que s'adapten abans que altres. Tot i això l'acomiadament ha de ser ràpid, per no allargar més del compte aquesta mala estona que comporta la separació
- Dies abans d'anar a l'escola els hem d'explicar que hi aniran, el que es trobaran i el que faran, que tindran nous amics i tota la informació clara i senzills que els hi puguem facilitar.