Sabem ensenyar als fills com tolerar la frustració?

La frustració la poden partir nens i nenes, adolescents i adults i no es pot evitar perquè forma part de la vida però podem aprendre a gestionar-la

La frustració és un sentiment que sorgeix quan no podem aconseguir el que volem. La podem patir tant els nens i nenes, els adolescents i els adults i no es pot evitar perquè forma part de la vida, però sí que podem aprendre, com més aviat millor, a gestionar-la i així superar-la.

Si els nens petits són egocèntrics i no saben esperar és perquè encara no tenen desenvolupat el concepte del temps ni la capacitat per pensar en els desitjos ni necessitats dels altres. El que podríem definir com que els hi falta empatia, concepte psicològic tan utilitzat últimament.

Alguns factors que influeixen en la capacitat de cada nen/a per tolerar la frustració.

  • Dependrà del temperament i caràcter que tingui la criatura.
  • L'estil educatiu dels pares i mares, hauria d'estar allunyat dels extrems. Si és autoritari pot generar frustració i a l'altre extrem si és permissiu i sobreprotector pot eliminar la frustració accedint a les coses que ens demani i així evitar-li situacions negatives o frustrants. Això va en detriment d'afavorir el seu desenvolupament com adult, etapa que haurà d'enfrontar-se a situacions més complexes que poden comportar èxits o fracassos.


Tècniques per tolerar la frustració dels nostres fills/es

  1. Ser els pares un exemple de comportament.
  2. Ensenyar-li a etiquetar les emocions que està sentint. Per exemple: què és el que ha passat, perquè plora, perquè s'ha enfadat.
  3. Ser perseverant per superar els fracassos. Si aprenen que amb esforç i constància poden solucionar els problemes, sabran controlar les frustracions. L'exemple de practicar un esport en grup els hi pot servir per treballar les normes, els límits i les relacions amb els altres companys/es de l'equip.
  4. Marcar objectius realistes i raonables per la seva edat, per tolerar possibles frustracions i canviar el que ha de fer per aconseguir l'objectiu.
  5. No cedir mai davant un límit posat, encara que s'enfadi.
  6. Les situacions problemàtiques ens poden servir perquè aprenguin a canviar la frustració en un aprenentatge. Si parlem de com ha solucionat o ha afrontat la tasca o problema, li podrà servir per quan se li torni a presentar una situació semblant.