L'obesitat i l'excés de pes infantil i juvenil

El 40% de nens i nenes que són obesos ho seran també d'adults

L'estat espanyol és un dels països del món amb percentatges més alts de sobrepès i obesitat infantil i juvenil, suposant això un alt cost en les despeses sanitàries per les malalties associades que comporta. Segons un estudi de l'OMS del 2012, entre els nens i nenes espanyols de 8 a 17 anys, el 26% de nens i el 23,5% de nenes i el 12,6% de nens i el 12,3% de nenes, respectivament, tenen sobrepès i obesitat.


Causes de l'obesitat

Poden ser originades per una combinació de factors. Com menjar en excés, menjar "escombraries" que equival a consumir aliments rics en calories, estar massa hores davant de pantalles digitals i no fer activitat física. La genètica també pot incrementar tenir risc d'obesitat. Alguns medicaments i trastorns mèdics com l'hipotiroïdisme també poden influir.

 


Conseqüències de l'obesitat

L'obesitat afecta la salut de moltes parts del cos humà, tant a curt com a llarg termini. S'ha calculat que el 40% de nens i nenes que són obesos ho seran també d'adults.
L'obesitat infantil i juvenil es relaciona amb el desenvolupament psicològic i emocional, com l'augment de l'ansietat, depressió, inseguretat, baixa autoestima que poden afectar el rendiment escolar. L'aïllament social pot comportar menjar més per compensar-ho i tenir tendència a la vida sedentària. En alguns casos es poden desenvolupar trastorns alimentaris com l'anorèxia nerviosa i la bulímia.
En l'adolescència es pot convertir en un problema més gran, en ser una etapa en què es dóna molta importància al físic corporal.


Recomanacions per reduir l'obesitat i l'excés de pes

  1. Practicar activitats físiques: L'OMS recomana fer 60 minuts d'activitat física diària i el 63,6% dels nens i nenes i els adolescents no ho fa. Les nenes i els adolescents de 12 a 16 anys encara incompleixen més aquest percentatge.
  2. Reduir el temps dedicat a les pantalles: L'OMS recomana l'ús de la televisió, l'ordinador, el mòbil i els videojocs menys de 2 hores diàries i quasi el 80% dels menors hi passa més temps, sobretot els caps de setmana, sent més el temps invertit pels adolescents.
  3. El paper de la família és molt important per desenvolupar hàbits saludables des de petits.
  4. La prevenció també involucra a la sanitat i els seus professionals, així com a tota la societat i el món escolar.
  5. Les campanyes publicitàries i la reducció de l'estigma relacionat amb el pes, utilitzant imatges i una comunicació que no estigmatitzi.