El sector extraescolar viatja cap al món digital per sobreviure en una "situació extrema"

Moltes empreses dedicades a les extraescolars han hagut de fer un esforç per reinventar-se i d'altres no poden treballar

Fa uns dies, la Generalitat enduria les restriccions per fer front a la crisi sanitària de la Covid-19. Unes restriccions, però, que tot i tractar de reduir l'impacte sanitari, agreuja la situació econòmica de diferents sectors, entre els quals es troba el de les extraescolars. "La situació és extrema i molt dura", assegura Gemma Navarra, directora de l'Escola de Música i Dansa Fusió.

En la mateixa línia, el coordinador de Sant Gervasi i Sant Cugat de Codelearn, Biel Fuentes, assegura que ho estan vivint "fatal". També hi està d'acord Maria Fabre, responsable de Pou d'Art, qui afirma que la situació "és un desastre".

Digitalitzar-se o morir

La directora de Fusió, Gemma Navarra, apunta que van "invertir un gran pressupost per adequar les instal·lacions" a les necessitats de la pandèmia, per millorar la xarxa wifi del centre, preveient nous confinaments o restriccions: "Això ens va repercutir en 10.000 euros ja d'entrada".

En la mateixa línia, Sandra Romero, propietària de la franquícia de l'escola d'idiomes Kids a Sant Cugat, assegura que van ser previsors: "Ens veiem a venir una situació similar a la de la primera onada, i ens ha agafat preparats. Hem treballat per generar una plataforma i millorar les classes Online". En aquest sentit, però explica que per aconseguir-ho s'ha hagut de "destinar molts recursos", tot i que se n'ha fet càrrec la central.

Les recents restriccions també han agafat preparats a Codelearn, des d'on assenyalen que en la primera onada van passar a la digitalització en temps rècord, la qual cosa els va generar "neguit i estrès", a més de costos. De totes maneres, Fuentes afirma que es van "adaptar" i van "tirar endavant". Ara bé, tot i que la digitalització els ha permès seguir treballant, genera hàndicaps: "Amb els més petits, la virtualitat genera dificultats i és més difícil que segueixin l'activitat".

Fuentes reconeix que la digitalització del sector "ha arribat per quedar-se", i explica que les extraescolars han d'anar cap a "un model dual", en el qual es barregi presencialitat i en línia per tal de sobreviure. "Si aconseguim consolidar un model dual, tirarem endavant", apunta.

"Per sort seguim treballant Online", assenyala Maria Fabre, qui destaca que van avisar els alumnes de la possibilitat de passar al món digital "preveient el que podia passar". Ara bé, per Pou d'Art, fer les classes i els tallers telemàticament ha de ser una solució temporal: "L'alumne ho rep bé, i això anima, però per al professor és més complicat, ha d'estar pendent de moltes més coses". A més, per Maria Fabre, la presencialitat és important per la tipologia de les seves classes. "No descartem seguir aprofitant l'Online, amb alumnes de fora que s'apuntin, però ens agradaria tornar a la presencialitat", diu.

 

Pèrdua d'infants i patiment pel "què passarà"

Un esforç que, en part, ha estat inútil, ja que la instal·lació ha de tancar i no es poden fer classes presencials, passant 100% a les telemàtiques. "És un risc per a l'estabilitat del centre. Moltes famílies s'ho replantegen", explica Navarra, que assegura que la situació ha fet que Fusió perdi alumnes i, per tant, ingressos. "Encara estem avaluant els danys", apunta.

A Kids la situació no és tan crítica, i Sandra Romero explica que, de moment, els alumnes segueixen amb les classes Online, però es mostra prudent: "La situació afecta econòmicament a moltes famílies, i si s'allarga la situació veure'm què passa".

De cara al futur, i si bé és cert que Kids ja té una estructura totalment digitalitzada, la idea de la direcció és, si es pot, tornar a reobrir el local per oferir també classes físiques, però també reconeixen que seguir amb l'Online "és una opció", i dependrà de com evolucioni el model de negoci i de si es podrà fer front als costos de plantilla i de local.

Biel Fuentes, coordinador de Codelearn, explica que "perdre la presencialitat fa reduir la qualitat", tot i intentar-la mantenir. A més, el costum a la presencialitat de molts infants i famílies, els ha generat "baixes de nens i una baixada de la facturació".

A Pou d'Art, de moment, mantenen els mateixos alumnes que en l'inici del curs, però és cert que paguen les quotes trimestralment, amb la qual cosa, ja tenien l'activitat pagada fins al gener: "Si haguessin hagut de pagar a novembre, no sé què hauria passat". A més, a Fabre el que li preocupa és què passarà a partir del mes de gener, quan els alumnes han de tornar a inscriure's. També ha perdut 64 alumnes, ja que enguany no fa extraescolars en escoles com feia en cursos passats: "La incertesa ha tombat moltes coses".

Reclamen suport 

Per tal de minimitzar els danys, el sector de les extraescolars reclama suport institucional. "Avui dia encara no hem rebut l'ajuda institucional que se'ns va prometre en la primera onada", diu Navarra. A més, no s'explica perquè els obliguen a tancar el centre, i assegura que estan "complint la normativa, igual que les escoles". Per això, és contundent: "Només demanem que ens deixin treballar".

En la mateixa línia, Fabre diu que només ha rebut l'ajuda per als autònoms de la primera onada, i afirma que li tomben totes les sol·licituds. "Jo el que vull és treballar", explica.