Nens i NenesNens i nenes

Música i anglès… anglès i música!

29-10-2017

Música i anglès... anglès i música!- Pares i Nens

La relació entre les aptituds musicals i el món de l’aprenentatge de llengües estrangeres és apassionant. Hi ha molta recerca que demostra que els ponts entre aquests dos coneixements són infinits. En aquest article intentaré resumir el que segur que serà només la punta de l’iceberg de tot allò que connecta l’aprenentatge de llengües estrangeres i la música. Si ets pare, mare, mestre o… fins i tot aprenent d’alguna llengua estrangera llegeix-lo amb atenció, i aprofita la música i les facilitats que regala a l’hora d’aprendre un nou idioma!

Quan aprenem una nova llengua són moltíssims els factors que intervenen en els nostres processos d’aprenentatge: l’interès personal, el mestre o professor, el nivell de motivació de l’alumne, l’ambient a l’aula, l’autopercepció, els nivells d’ansietat, les emocions…

Emprant la música a l’aula podrem, per exemple, controlar i millorar moltíssim els nivells de motivació dels alumnes, així com l’ambient que es genera a l’aula, l’ansietat dels estudiants… Es crearà un ambient agradable i deixarem enrere aquell neguit que sovint es dóna al estar parlant o comunicant-se en una llengua estrangera. Aquest és un aspecte abstracte i molt general, però és clau per presentar una eina nova de comunicació de la manera més agradable possible. A més de pal·liar aquests aspectes negatius que sovint són presents quan aprenem anglès (em referiré sovint a l’anglès, però pot ser aplicable a qualsevol llengua estrangera), servir-se de la música quan aprenem una llengua estrangera té molts més avantatges!

La música crida molt l’atenció dels nens i dels adolescents. Fer servir contextos o temàtiques musicals en anglès pot generar molta il·lusió i implicació! Llengua i música… Música i llengua… Servir-nos dels ponts que les uneixen sembla generar múltiples beneficis i avantatges. Afegiré, també, que fer ús de la música mentre aprenem anglès farà que els fills o alumnes adquireixin coneixements musicals i de cultura general que, els ajudaran a desenvolupar capacitats molt necessàries i positives pel seu futur. A nivell humà, sobretot (cal remarcar-ho, i tant!, encara que això no sigui quantificable ni pugui constar a cap currículum…)

I per si fos poc… la música crea connexions entre el pensament, l’aprenentatge i les emocions. Facilita molt els processos d’aprenentatge i està estretament relacionada amb les capacitats del nostre cervell. Tots aquests ponts, links, connexions… poden facilitar, i molt, l’aprendre… I més en un món caòtic i ple d’informació com el què vivim.

El neurocientífic Stefan Koelsch afirma el següent:

el cervell humà processa la música i el llenguatge amb mecanismes cognitius que es superposen

A més a més, encara afegia:

la música i la parla estan íntimament connectats des dels inicis de la vida, els elements musicals preparen el camí envers les capacitats lingüístiques abans que els elements fonètics, i els aspectes melòdics de la parla adulta cap als infants representen les primeres associacions dels infants entre patrons de so i significats, i entre patrons de so i estructures sintàctiques

 

Ara serem més concrets…

De quina manera contribueix en l’aprenentatge de llengües estrangeres, l’aptitud i el treball musical?

 

  • Els aprenents amb aptituds musicals pronuncien molt millor les llengües estrangeres que la resta. Aquesta és una realitat que ha quedat molt demostrada en el món de la recerca en aquests àmbits. La capacitat de distingir entre sons musicals està estretament connectada amb la capacitat de distingir sons i fonemes d’una llengua estrangera. Així doncs, els estímuls musicals són molt beneficiosos per adquirir nous patrons d’entonació.

 

  • Les aptituds musicals semblen ser d’allò més positives a l’hora d’aprendre llengües estrangeres: “els infants posseeixen habilitats d’aprenentatge i de memòria musicals paral·leles a les que posseeixen pel llenguatge” (Saffran, Loman, Robertson, 2000).

 

  • L’ús de la música pot estimular la memòria a llarg termini. Això indica la recerca. Ho has fet mai, d’intentar memoritzar una frase d’allò més llarga sense música? I si ho proves com a part d’una estrofa d’una cançó? Què passa? El resultat és el mateix? La recerca ho confirma: els resultats sempre són molt millors per aquells que memoritzen a partir de patrons musicals. Si ens centrem en el cas del vocabulari, en concret, el fet de fer servir cançons amb infants i adolescents fa que incrementi molt el seu nivell d’adquisició de nou vocabulari en aquesta nova llengua. S. Medina (1993) emfatitza l’ús de cançons a l’aula de llengües estrangeres i recalca que s’haurien d’usar molt més sovint!

 

  • El tan conegut filtre afectiu (“affective filter”) de les classes de llengües estrangeres es redueix moltíssim! Aquest filtre afectiu és aquell neguit que genera l’haver d’utilitzar una eina de comunicació amb la qual no ens sentim segurs, aquella sensació de perdre la noció de qui som i de com ens expressem davant dels altres. Aquesta sensació de pèrdua d’autoestima, si emprem la música, es redueix o desapareix. Tan si som pares o mestres, podem fer que els nivells d’ansietat que tan sovint són alts a l’aula d’anglès, desapareguin.

 

  • … I si combinem música i acció a la vegada… els avantatges ja són inacabables!

 

Al nostre país, per desgràcia, l’anglès encara s’aprèn dins d’un llibre… Fins ara solíem aprendre primer com s’escrivien les paraules sense saber com sonaven! I això, evidentment, genera interferències ortogràfiques a l’hora de parlar la llengua. Si a això hi sumem el fet que no la fem servir mai… ni veient la televisió, ni llegint-la, ni parlant-la, podrem entendre per què el nivell de pronunciació dels ciutadans del nostre país és tan i tan baix.

A tots i cada un de nosaltres ens ha passat… Se’t queda la lletra d’una cançó gravada al cap per sempre més! Aquest és l’efecte i el poder de la música! Així que… aprofitem-lo, no? De fet… ja ho deixa Friedrich Nietzsche

 

La vida sense música seria un error

 

Si t’interessa el món de l’aprenentatge de llengües i el multilingüisme… No dubtis a treure el cap a ”L’escola del món”!

0 Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*