Nens i NenesNens i nenes

El meu fill/a es toca! Què haig de fer?

30-10-2017

El meu fill/a es toca! Què haig de fer?- Pares i Nens

Com a pares o mares tingueu clar que aquest dia si no ha arribat arribarà amb el 100% de seguretat, el moment on el vostre fill/a es tocarà.

Es podria dir que els nens es toquen on els agrada o genera benestar però no es masturben . Tot i que els pares/mares sovint no ho sabem diferenciar ja que molts progenitors han perdut les estones de tocar-se, de fer-se l’amor lentament, ja no es toquen si no és per masturbar-se ràpid (“follar-se”, en definitiva).

El primer tipus de tocament és el tocament de saber “com sóc”, on exploren cada racó del seu cos fent-se així el mapa mental. En aquesta fase exploratòria és quan els progenitors els ajudem posant nom: tens un nas, això és l’orella, els ulls… i els menuts es van tocant i aprenent. Es dóna quan encara porten bolquer i aprofiten els canvis per explorar-se, en aquest moment ja comença l’educació sexual. Quin tipus de relació volem que tinguin amb el seu cos? Si volem una bona base de sexualitat seria bo posar nom als genitals, no sols a la vulva i el penis sinó al detall en la nena: llavis majors i menors, clítoris, que és el botó de les pessigolles, foradet del pipi, de la vagina i de l’anus.

Lligat al tocament de com sóc hi ha la segona part de tocament de “com funciono”. Descobrir ereccions del clítoris i el penis i les sensacions que generen aquests tocaments.

Els nens es toquen perquè els genera benestar però no es masturben

Un segon tipus de tocament és el de “benestar”, el relax que els provoca tocar-se on els agrada. Si els agrada que els toquin l’esquena els tindràs a la falda tot el dia demanant que els rasquis o rascant-se per les cantonades. En moltes ocasions ho fan per adormir-se, quan estan relaxats veient la tele….. o just el contrari, quan estan ansiosos i volen aconseguir l’efecte relaxant. En casos de nens amb tocaments compulsius (amb una freqüència desmesurada i que no poden parar tot i indicant-li que ara no és ni el lloc ni el moment adequat, sobretot a l’escola) és senyal d’alerta d’ansietat, angoixa…. de que passa alguna cosa i s’haurà d’investigar què li pot estar succeint.

El “tocament de plaer”, ja és intencionat més enllà del relax i fa falta consciència del plaer. El coneixement del plaer ha estat una conseqüència de quan feien tocaments de “com funciono” i de “benestar”. Es toquen ja que els fa sentir bé l’excitació i inclús l’orgasme que els genera, com que tenen experiència, ja saben com tocar-se. Com que la pràctica fa l’expert començaran a crear un “estil” personal. Són els inicis de al masturbació tot i que per manca de coneixement de sexualitat sovint no es pot considerar masturbació.

El “tocament de masturbació”, fins quasi a l’adolescència no es dona ja que implica un objectiu (orgasme, ejaculació..) i una idea del sexe clara. En el cas dels nens acostuma a ser après d’uns nens als altres i ensenyat entre iguals.

En canvi en les nenes com ja hi ha hagut un aprenentatge de que els genitals no es toquen, que són bruts, lletjos, han creat males cares, càstigs… és un joc individual i sovint fet d’amagat i amb culpa, vergonya… I així ens va a les dones amb el sexe!!!

 

Com actuar?

Imaginem que esteu a casa uns amics i el vostre fill o filla es posa a fer caca al mig del menjador… quina de les següents actuacions us semblaria la correcte de dur a terme?

a) Dir-li que no es fa caca, que fer caca està molt malament.

b) Fer veure que no en fa.

c) Dir-li que la caca NO es fa en el menjador, que pot fer caca al lavabo i acompanyar-lo al lloc correcte.

Suposo que tots/es heu dit la C. Doncs què tal si fem el mateix amb el sexe?

Tenim un fill/a tocant-se al mig del menjador….

No està malament tocar-se sinó on ho fa… per tant li expliquem que es pot tocar ja que fa pessigolletes però no en el menjador sinó en el bany o a l’habitació. També cal recalcar-li que cap persona gran li ha de tocar els genitals, que si passa és molt important que ens ho expliqui (aprofitem per fer prevenció de l’abús sexual infantil), així com que es renti les mans abans de tocar-se (sobretot en el cas de les nenes per evitar infeccions).

Un cop tenen la base personal de:

  1. Com són i es diuen els seus genitals
  2. Es poden tocar perquè fa pessigolletes /relaxa
  3. És una cosa íntima a fer al bany o l’habitació
  4. Que cap adult els ha de tocar i que si passa ho expliquin

 

… HI HA LA PART LÚDICA/SOCIAL

Poden jugar entre ells…. Sí que ho heu llegit bé!!!!

Els nens/es construeixen els seus aprenentatges a través del joc, per tant el joc d’explorar-se entre nens i/o nenes forma part del seu aprenentatge; jugar a papes i mames, metges, pessigolles…. es toquen per saber com són els altres (un cop ja tenen clar com són ells) però també com funcionen els altres i mostrar com funcionen ells.

 

A casa som 3 petits monstres (una nena de 5 i uns nens de 4), tenim la norma de que per tocar els genitals s’ha de demanar permís, i el respecte és clau, si et diuen que NO, és NO!! Fer-ho d’aquesta manera els ajuda a sentir què és el seu cos i a posar-hi límits, així com per respectar els límits dels altres.

Aquest aspecte és especialment important en el cas de nens. No es tracte d’educar a les nenes en la por de que poden ser abusades i violades sinó educar als nens en el respecte per evitar haver de seguir generant por a la meitat de la població.

 

0 Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*