Excursió al Pla de l'Estany

L'Estany de Banyoles és el llac natural més gran de Catalunya. És un dels passejos més coneguts de la zona que no ens podem perdre si anem a la ciutat.

És un recorregut fàcil i planer per fer amb nens molt petits, que es pot es recórrer caminant, fins i tot amb cotxet de nadons o, com nosaltres, amb bicicleta. Són 6,5 km d'itinerari circular. Si el fem tot seguit ens portarà no més de 1/2 h.

Jo recomano prendre temps per parar a pujar als miradors, i gaudir dels estanyols i de la fauna de la zona.

Excursió al Pla de l'Estany- Pares i Nens

Per fer la volta a l'estany cal seguir el carril bici habilitat i ben senyalitzat com a recorregut núm. 1.

Comencem el recorregut davant de l'oficina de turisme, una de les casetes de pescadors, anomenades "pesquera" que trobem repartides pel llac, en la zona més pròxima a Banyoles. Aquesta és la núm. 10, és de color blanc i la trobem a tocar el carril bici.

La nostra pedalada comença cap a l'esquerra d'aquesta pesquera, mirant el llac.

Excursió al Pla de l'Estany- Pares i Nens

Encara que la major part del trajecte transcorre pel carril bici vorejant l'estany, hi ha un tram que s'ha de travessar la carretera.

La major part transcorre pel carri bici de Banyoles, per un tram de terra i una part de carretera del terme de porqueres, en un voral pel costat de la carretera adequat per a vianants i ciclistes. Aquí podrem veure l'església romànica de Sta. Maria de Porqueres.

En alguns moments deixem el llac de vista i ens endinsem en un bosc de ribera i canyissars. També trobarem molts desmais al llarg de la ruta.

Excursió al Pla de l'Estany- Pares i Nens

La volta és molt distreta, al llarg del camí trobem observatoris d'ocells on veure una bona panoràmica.

Hi ha varies zones on és permès el bany; els Banys vells i el Club Natació Banyoles, ens hem refrescat en una zona gratuïta i habilitada també per a fer pícnic que es diu "la caseta de fusta".

Des d'aquí podem entrar al llac per una rampa, apte per a gent amb mobilitat reduïda, i també per escales com una piscina.

Excursió al Pla de l'Estany- Pares i Nens

Aquesta zona està ben condicionada ja que té l'estructura d'una piscina amb gespa. També hi ha lloc per deixar les bicicletes i disposa d'un WC molt gran, que pot fer les funcions de vestuari. Tot això si s'hi va en una època de calor és clar.

Al final del nostre trajecte, hem trobat "el parc de la Draga", un espai de lleure amb la recreació d'un Parc Neolític, on s'hi han trobat restes d'un poblat.

Aquí hi ha una zona de pícnic i el pavelló municipal d'esports.

La MariJo Elias ens proposa una nova excursió per Catalunya, aquest cop al Pla de l'Estany de Banyoles.

Nosaltres hem passat tot el matí a l'estany i per dinar hem triat anar a fer pícnic al bosc de Les Estunes, un indret encantador per als nens, i a només 5 minuts de Banyoles en cotxe.

Excursió al Pla de l'Estany- Pares i Nens

Trobem el paratge de les Estunes a les afores de Banyoles, sortint de l'estany cal agafar la carretera GI-524 que va a Olot per Mieres i Santa Pau, a 2,4 km en cotxe. Passant el balneari abandonat de la Puda trobem l'aparcament, i una zona de lleure amb dues taules de fusta per a fer pícnic.

El paratge de les Estunes és un bosc, un indret "màgic" on vaumes i esquerdes de pedra de travertí formen coves i llocs on amagar-se entre roures i alzines. Hi trobem dos nivells; per dalt travessem les esquerdes que formen les roques per petits ponts.

Hi ha dues rutes senyalitzades:

Als infants els agrada perquè sembla ben bé un bosc encantat, on veure follets i on explicar llegendes de dones d'aigua i altres éssers fantàstics.

Diuen les llegendes que les dones d'aigua tenien aquí el seu refugi...

Excursió al Pla de l'Estany- Pares i Nens

Per la part de sota ens podem introduir dins de les escletxes. Portar un lot ens serà d'utilitat per a poder veure-hi dins d'alguna de les coves.

Bé famílies, malgrat que aquesta és una excursió que vam fer a l'estiu, ara a la tardor també és una excursió molt xula de fer, i tot i que possiblement ja no us podreu banyar en el llac (perquè l'aigua estarà freda), podeu passar-vos-ho d'allò més bé recorrent-lo, observant tota la fauna i la flora, o... pescant! i després, no us oblideu d'anar a veure el bosc encantat...