Tornar a la rutina després de nadal

Rosa Mª Ibáñez- Pares i Nens

                         Rosa Mª Ibáñez, Codirectora del Centre Guia  FOTO cedida pel Tot Sant Cugat d'Artur Ribera

Aquesta primera setmana de tornada a l'escola després de 15 dies de festes de nadal plens d'emocions, pot haver estat una entrada difícil per a molts nens i nenes que de repent han hagut de reprendre les rutines diàries.  El TOT ha parlat amb la psicòloga clínica infanto-juvenil Rosa Maria Ibáñez, del Centre Psicopedagògic Guia de Sant Cugat.

Com afecten els dies de Nadal als petits i adolescents?

En principi diem que són 15 dies, però ells a l'escola ja tenen una sèrie de canvis cap al mes de novembre. Comencen a parlar del Nadal, a preparar els festivals... i així agafen un cert estat d'excitació.

Aquest nivell d'excitació generalitzada hi ha infants que el poden contenir i n'hi ha que no. I cadascú li dóna sortida de la seva manera.

Hi ha molta pressió mediàtica, als anuncis de la televisió relacionats amb el Nadal i els regals... i això fa que els nens tinguin com una implosió de totes les atencions. Volem que els nens s'inhibeixin de tot això i és molt difícil quan realment està pensat per produir aquesta sensació.

Després d'aquests dies de celebracions familiars, el Tió, el Pare Noel i els Reis, quan triguen els infants a situar-se?

Els costa. Pensa que el sistema nerviós té un procés. Igual que a un infant li costa passar d'un pati a relaxar-se, perquè un timbre diu que ha acabat l'hora d'esbarjo, hi ha infants que els costa més tornar a la rutina.

Hi ha infants que no els costa, perquè tenen més autocontrol. Però n'hi ha que potser tarden 15 dies en situar-se. I això els irrita i els retrau. La situació fa que es tornin passius i facin una regressió, com per exemple, en alguns casos, s'obliden d'algunes coses, com de sumar o es queden en blanc.

I quan et trobes amb aquest cas, que els trasbalsa el Nadal, com s'ha d'actuar?

La manera és donar una mica de suport. Per exemple, aprofitant que és una època de fer nous propòsits, pot ser un bon moment per marcar objectius i buscar un canvi d'actitud. Es pot tenir una conversa amb l'infant i marcar els objectius del 2017.

Tot i així, realment per als infants, l'any comença al setembre amb l'inici de l'escola i les activitats extraescolars.

I quin tipus de propòsits es poden fer per a infants i adolescents?

Doncs per exemple, ja que abandonem jocs, contes, roba antiga... podem aprofitar per fer espais, deixar actituds, costums... Si té una Play Station, no cal que tingui el llit ple de peluixos. Hi ha coses que són incompatibles. Sobretot els pares han de ser molt coherents.

Què en penses de les joguines que reben els infants al Nadal?

Crec que educativament els pares de 20 a 40 són més selectius. I trien millor, afinen molt més... Hi ha hagut un sector de pares que valora més l'aspecte educatiu, que controla més el que dóna.

Abans els infants rebien moltes joguines que no eren de l'edat, o coses que no pertocaven. Tenim molta tendència d'intentar cremar etapes maduratives.

Tot i això, com processen els infants els regals que els porten els Reis i el Pare Noel?

No ho assoleixen. Ho processen malament, no està equitativament repartit amb la resta de l'any. Al Nadal, en 15 dies reben de tot. I de cop, els mesos de gener i febrer ens posem restrictius.