Els 4 errors més comuns en la comunicació de la parella

7 punts claus per millorar la comunicació en la parella- Pares i Nens

Una de les claus perquè una relació de parella funcioni és una bona comunicació on cada membre de la parella pugui expressar lliurement els seus sentiments i desitjos a l'altre.

Encara que això sembli senzill de fer, en el dia a dia hi ha situacions que generen emocions negatives (com ràbia, por, frustració, impotència ...) afectant a la manera de comunicar-se.

Si aquestes emocions no són regulades adequadament poden produir estils de comunicació agressius on no es tenen en compte els drets i necessitats de l'altre, o passius, on no es respecten els drets i necessitats propis, causant diferents conflictes tant en la relació com a cada membre de la parella.

Els errors més comuns a l'hora d'expressar-nos i que dificulten l'entesa són:

1) La suposició:

Se suposen sentiments i pensaments negatius en l'altre sense verificar-los i actuant en conseqüència. Sovint pensem que la nostra parella no ens té en compte o bé que es comporta d'aquesta manera per fer-nos mal i no reparem en que potser ni s'ha adonat d'aquesta situació. I en comptes de verificar aquest pensament acabem dient frases del tipus: "Ho has fet per ferir-me", "ja no m'estimes".

 

2) Els retrets i les recriminacions:

No s'escolta a l'altre i no s'accepta un altre punt de vista diferent al propi. En aquesta situació acostumem a dir: "És que tu mai m'has ajudat en aquest tema" o "ja t'ho vaig dir que passaria això".

 

3) Les generalitzacions, les etiquetes i parlar del passat:

Generen sensació d'impossibilitat de canvi en la manera de comunicar-se o comportar-se. Frases com "Ets un/a egoista, mai fas res per mi" o "sempre dius aquestes coses, ets un/a insensible"  poden provocar que el conflicte empitjori.

4) Les indirectes i les ambigüitats:

Es generen malentesos i no s'expressa el sentiment i pensament real sobre el fet. Una frase com "És clar, tu sempre et comportes d'una manera molt educada!" amb to irònic, no ajudarà a que l'altre entengui què és el que ens ha molestat.

Per millorar la comunicació i evitar aquests errors s'ha de passar a un estil de comunicació assertiva, respectant tant els drets i necessitats de l'altre com els propis.

Els set punts principals que ajudaran a aconseguir aquesta millora són:

  • Expressar les necessitats pròpies, sense suposar que l'altre les endevinarà. Començar el que diem per "Jo vull" o "jo necessito", deixarà clar a l'altre el que s'espera evitant malentesos.

  • Explicar el que se sent quan la parella fa o diu alguna cosa que no agrada, de la següent manera: "Jo em sento malament quan tu et comportes així". D'aquesta manera farem que l'altre empatitzi amb el nostre sentiment.

  • Expressar agraïment, fixant-nos en el que ja va bé, no només en el que va malament. Un exemple pot ser: "T'agraeixo que hagis tingut en compte el meu punt de vista".

  • Negociar per a que els dos membres guanyin. Evitar el "No" rotund, passar a un "M'ho pensaré" pot obrir més alternatives.

  • Empatitzar, escoltar l'altre i entendre com se sent. Repetir el que ha dit l'altre és una bona manera d'expressar que l'estàs escoltant, "No sabia que et senties malament quan jo decidia sense consultar-te".

 

  • Preguntar més, abans de culpar o jutjar l'altre. Un exemple podria ser: "Em sembla que no t'he entés, em tornes a explicar el que ha passat?"

 

  • Tenir cura de la comunicació no verbal evitant les males cares i les gesticulacions exagerades, mantenint en tot moment el contacte visual i una actitud d'escolta.

Si poseu en pràctica aquests últims punts a la vegada que en podeu ser conscients d'anar evitant l'ús de l'estil comunicatiu anterior, veureu com la vostra comunicació millorarà beneficiant en gran mesura la vostra relació de parella.

Ara bé, les dues parts han de fer l'esforç de dur a terme aquest exercici, ja que la comunicació és cosa de dos!