FamiliaFamília

10 claus per viure el Nadal amb nens sense perdre l’oremus

28-12-2017

10 claus per viure el Nadal amb nens sense perdre l'oremus- Pares i Nens

Les reunions familiars del Nadal són d’aquelles dates que generen nostàlgia, recel i il·lusió a parts iguals.

Et transporten a la teva pròpia infància i també et connecten amb el que s’ha esfumat d’aquella època feliç.

I el fet de compartir els Nadals amb els petits de la casa fa que tot agafi un component més festiu i excitant.

Però alhora també fa que l’organització pugui ser un caos: encabir reunions familiars, fer les compres, preparar menjars multitudinaris, treballar, sopars d’empresa,  tenir els nens per casa i portar-los als parcs i activitats que fan, voler compartir estones familiars amb ells,…

 

Pot ser una època molt estressant i això pot fer que perdis l’essència del que vols transmetre de veritat als teus fills

 

Es fa difícil no perdre’s en la inèrcia d’aquests dies, però no és impossible!

Així doncs, com pots viure el Nadal amb nens d’una forma més conscient i sense perdre l’oremus?

 

1. Organitza’t

Segur que vols fer moltes coses aquests dies, i la teva parella, els teus fills, els avis,… Dedica una estona a apuntar aquelles activitats que voleu fer i divideix-les per ordre d’importància. Hi haurà unes activitats que no voldràs perdre’t i d’altres que en pots prescindir. Agafa un calendari i ves-les anotant de manera que puguis tenir flexibilitat. Això et farà ser conscient del que tens pensat fer i el que és raonable fer per viure aquests dies amb més tranquil·litat.

 

2. Sigues coherent amb els teus valors

Són uns dies que pots aprofitar per transmetre valors importants als teus fills: la generositat, la família, l’amor incondicional, la pau, l’entesa, la solidaritat, la gratitud,… I ja saps que els valors es transmeten amb accions i actituds, no amb paraules.

I quan no som coherents amb els nostres valors, actuant de forma contrària a ells, ens sentim malament.

Una manera de ser més conscient és agafar les activitats del calendari i veure quins valors estan en joc. I quan identifiquis alguna activitat que no acaba de ser del tot coherent amb el que vols transmetre, pensa de quina manera la pots  adaptar perquè ho sigui.

Per exemple: pots practicar el valor de la família, la col·laboració, la creativitat i l’entesa cuinant junts algun plat ja sigui tradicional o innovador, i fent que els nens proposin una decoració particular del plat.

 

3. Dona espai a les diferents emocions

Aquests dies tant els nens com els adults viuen en una tempesta d’emocions: il·lusió, decepció, impaciència, frustració, ràbia, tristesa, connexió, alegria,… tot un còctel que a vegades pot ser difícil de gestionar.

Per donar espai a les emocions de tots la clau és no jutjar-les ni condemnar-les, sinó reconèixer-les i expressar-les.

Si estàs trist perquè recordes persones que ja no hi són, permete’t sentir la tristesa i deixa que passi. Si ets adult pots expressar-la escrivint una carta, i si és un nen pot expressar-la fent un dibuix.

 

És una bona oportunitat per ensenyar que les emocions no són bones ni dolentes, sinó que ens ensenyen de quina manera vivim i pensem

 

4.  Acompanya les emocions

No pots controlar com viuran els nens el Nadal, si els agradarà o no, si seran feliços o apàtics, però pots aprofitar per acompanyar el que senten i pensen sense jutjar-los. 

Tenen dret a sentir-se com es senten, exactament igual que tu. Així  pots fer-los de mirall per ajudar-los a identificar les seves emocions i expressar-les.

Si per exemple ha rebut un regal que no li ha agradat i sents que està decebut, pots ajudar-lo a identificar-ho i posar-hi paraules: “vaja, amb la il·lusió que et feia obrir el regal i sembla que no era el que esperaves. Això pot ser frustrant”.

 

5.Baixa les expectatives amb la teva família

No pots controlar com tractaran als teus fills, així que tingues en compte que pot ser que vegis actuacions i respostes que no t’agradin.

Quan necessitis corregir alguna actuació que no t’ha agradat pots: enlloc de “no li diguis això!” utilitzar “prefereixo que …”. Així estàs indicant com t’agradaria que el tractin enlloc d’assenyalar el que “han fet malament”.

Tots actuem amb una intenció positiva, i quan comuniques el que prefereixes obertament és més fàcil que ho compleixin.

A més, d’aquesta manera estàs ensenyant al teu fill una forma de comunicar-se més respectuosa i efectiva, alhora que li transmets els valor del respecte a un mateix i els altres.

 

6. Comunica les teves expectatives als teus fills abans de l’activitat

Per gestionar el comportament del teu fill abans que res, comunica-li eficientment què esperes d’ell: durant el dinar espero que no t’aixequis de la cadira sense demanar permís, si necessites qualsevol cosa demana-me-la abans.

No vol dir que el teu fill respongui a aquesta expectativa, però li posaràs fàcil a l’hora de saber què esperes d’ell.

 

7. Perquè la comunicació sigui positiva i eficient digues-li el que ha de fer, enlloc del que no ha de fer

Enlloc de “no m’interrompis mentre parlo” és més clar dir el que consideres adient: “respecta el torn de paraula i espera a que acabi abans de parlar”.

 

8. El reconeixement és una de les necessitats bàsiques més potents dels nens i aquests dies tens moltes oportunitats per reconèixer-los

Recorda que la ràbia i l’enuig tenen el seu origen en una falta de reconeixement, així que per evitar-ho et proposo que els tinguis en compte: de quina manera pots transmetre-li que és important per a tu? Per exemple escoltant-lo amb atenció, donant-li espai en les reunions familiars,…

 

9. Expressa les teves emocions amb respecte i des de la responsabilitat enlloc de fer-ho des de la culpabilitat

Fàcilment se’ns escapen frases que amaguen darrera una acusació, convertint a l’altre en culpable i a tu en víctima. És normal, és com ens han ensenyat a fer-ho i creiem que si fem sentir culpable a l’altre, corregirà la seva actitud. Però hi ha altres maneres de respondre.

Per exemple: enlloc de “m’has decebut!” (on estàs culpant a l’altre del teu estat emocional) pots fer-te responsable del que sents amb “em sento decebut per la teva conducta”.

D’aquesta manera no estàs jutjant a l’altre sinó la seva conducta, i expresses que el que no t’agrada no és ell sinó el que ha fet.

Un altre exemple és la típica frase de “em fas patir”. Si vols fer-te responsable del que sents i no ser víctima del teu fill (amb el que li estàs donant  tot el poder de com et sents a ell) pots canviar-ho per: “jo pateixo quan… “ .

Així pots donar-li informació de la situació que “et fa patir” i fins i tot pots connectar amb les teves necessitats (“perquè necessito que…) i fer una petició: podries…?

Una situació concreta pot ser: jo pateixo quan enmig de tanta gent em soltes la mà perquè necessito saber on ets i que estàs bé, podries donar-me la mà sempre que anem pel carrer?

Prova-ho, sol funcionar millor expressar el que necessites i l’altra persona pot entendre més fàcilment de quina manera pot complaure’t.

 

10. Quan una situació et sobrepassi pregunta’t: això ho recordaré dintre de 5 anys?

És realment important?

Centra’t en el que t’importa de veritat, viu amb més consciència i sobretot gaudeix de cada moment que et regala la vida

 

Espero que aquestes pautes us serveixin en el dia a dia, i us animo a anar-les incorporant mica en mica, conscientment, fins a anar-les integrant en la manera en com uns relacioneu amb els vostres fills i filles. Veureu com la vostra relació millorarà i us sentireu millor.

Fins la propera famílies, que acabeu de passar unes molt bones festes de Nadal amb alegria i tranquil·litat amb família!

 

 

0 Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*