Parlem d'assetjament escolar mitjançant el cinema
En l'assetjament escolar hi ha 3 grups de persones protagonistes: l'agressor o els agressors, la víctima i els observadors que més o menys segueixen les pautes d'actuació de l'agressor
El passat setembre es va estrenar la pel·lícula "Uno para todos" que encara es pot veure als nostres cinemes i que va coincidir amb la tornada als centres escolars, després de 6 mesos d'estar tancats per la Covid-19.
La pel·lícula té com a principal protagonista un tutor interí d'un centre escolar a la província de Saragossa que vol educar en valors positius els seus alumnes preadolescents i que topa quan ha d'integrar de nou un noi malalt que no cau bé a la resta de la classe.
El cinema francès ha rodat diverses pel·lícules sobre la relació, sovint conflictiva, de les relacions entre tutors i alumnes a l'aula. Aquest film ens dóna peu a parlar de l'assetjament escolar que lluny de desaparèixer, sembla que cada vegada comença a donar-se a edats més primerenques.
Com definir aquesta violència que és dona entre iguals? Dan Olwens va ser un dels primers psicòlegs que van definir l'assetjament escolar com una conducta de persecució física o psicològica que fa un alumne amb un altre, escollint-lo i atacant-lo al llarg del temps i sent difícil que la víctima pugui escapar d'aquesta situació pels seus propis mitjans.
En l'assetjament escolar hi ha 3 grups de persones protagonistes: l'agressor o els agressors, la víctima i els observadors que més o menys segueixen les pautes d'actuació de l'agressor o sembla que no coneixen la situació. En aquest film l'agressor és un noi malalt que "agredeix" a la majoria dels seus companys i companyes que temen que torni a classe quan superi la malaltia. El tutor de la pel·lícula involucra a tota la classe perquè intentin entre tots solucionar el conflicte.
L'assetjament escolar implica també el centre educatiu i els pares i mares. Els centres escolars han d'actuar en conseqüència, identificant els implicats (agressor i víctima), parlant amb les seves famílies i recolzant a la víctima i ajudant també a l'agressor a responsabilitzar-se dels seus mals comportaments.
Els pares i mares de les víctimes i dels agressors o agressores hauran de treballar amb l'escola donant suport i sense acusar-se mútuament. És important que aquests deixin clar al seu fill o filla que no estan d'acord amb la seva conducta. Els pares i mares han d'educar els fills amb valors de respecte i d'acceptació dels altres.