Desenvolupen un algoritme per prevenir suïcidis a les xarxes socials
L'algoritme pretén detectar el malestar extrem i intervenir-lo per evitar conductes de risc a través de les xarxes socials
Un algoritme dotat d'intel·ligència artificial és capaç d'analitzar textos, imatges i patrons d'activitat dels usuaris de Twitter per detectar conductes de risc de suïcidi. Aquest és el projecte que capitaneja Ana Freire, doctora en Informàtica, docent i investigadora a la Universitat Pompeu Fabra, amb la col·laboració de psicòlegs i psiquiatres de l'Hospital Parc Taulí i el Centre de Visió per Computació de la Universitat Autònoma de Barcelona.
L'algoritme pretén detectar el malestar extrem i intervenir-lo per evitar conductes de risc a través de les xarxes socials. I és que els adolescents i els joves són els col·lectius amb més risc de suïcidi.
Freire va començar a desenvolupar aquesta tecnologia veient la nota de suïcidi que una noia nord-americana va penjar a Facebook. En ells explicava la seva intenció de suïcidar-se després de compartir aquell escrit i encara que els seus amics van reaccionar escrivint-li i avisant a la policia, no hi van arribar a temps. Amb aquest rere fons la docent va pensar que es podia evitar si s'aconseguia detectar el risc de conducta suïcida a través dels missatges que els joves comparteixen a les xarxes socials amb l'objectiu d'aprofitar la gran quantitat de dades que ofereix Twitter i aplicar la intel·ligència artificial per crear un algoritme.
Es van analitzar en milers de certes paraules, imatges en diversos tuits per localitzar signes de depressió com l'insomni o la falta d'interacció social i assessorada per psicòlegs i psiquiatres va filtrar els que tenien més risc per extreure els trets comuns en tots ells.
L'algoritme va registrar un encert del 85% dels tuits, però la investigació es va encallar per la llei de protecció de dades. Per això, van aprofitar el coneixement de l'algoritme per identificar grups de risc i a través d'una campanya a través d'Instagram i Facebook aparegués com a anuncis en què se'ls adreçava a telèfons de prevenció del suïcidi.