AdolescentAdolescents

I després de l’ESO què?

26-05-2017

I després de l'ESO què?- Pares i Nens

 

Aviat finalitzarà el curs escolar i els alumnes que acabin l’ESO hauran de decidir si estudien el Batxillerat i quina especialitat, si cursen un Cicle Mitjà de Formació Professional o un Cicle Superior, si accedeixen a un Grau Universitari, etc. Prendre qualsevol d’aquestes decisions no és gens fàcil i pot generar un cert nerviosisme i una normal ansietat en els joves.

 

L’entorn familiar i escolar és important per ajudar a l’estudiant a superar aquest nerviosisme, encara que les opinions d’aquest entorn no han de ser determinants a l’hora de triar què estudiar. Per exemple, fer comentaris com: escull el que fa el teu pare o va fer el teu avi, viuràs malament estudiant això, no trobaràs feina, hauràs de marxar fora per treballar, etc. podrien incrementar aquest nerviosisme enlloc de pal·liar-lo.

 

Segons els experts abans de prendre una decisió per escollir els estudis, és important tenir en compte tres elements:

 

1- L’AUTOCONEIXEMENT: “El conèixer-se a un mateix”, ja ho recomanaven els filòsofs grecs. L’autoconeixement està format per les competències i habilitats personals, els nostres interessos i valors. Aquest és el primer pas a fer, abans de tenir en compte l’oferta de formació i el mercat de treball futur.

 

És important que ens plantegem com som, en què destaquem, què sabem fer bé etc. Valorar els nostres interessos, habilitats i aficions com anar al cinema, llegir, practicar algun esport.

 

També cal tenir en compte els valors de la professió que ens agrada o motiva, com per exemple, si és important per nosaltres ajudar a les persones, la solidaritat, el prestigi social, la creativitat, aconseguir una bona posició econòmica….

 

Alguns centres disposen de la figura del “mentor” (guia) o l’anomenat “Projecte de Vida Professional”, dirigit als estudiants de l’etapa de secundària. Aquest últim és una eina que facilita l’autoconeixement de l’alumne (mostrant les seves competències, interessos i habilitats), la consciència de l’amplitud del món laboral i de les possibilitats de formació i/o recerca de feina i la vinculació d’aquests aspectes. Per tant, quan acabem l’ESO ja tenim força més clar quines són les diferents opcions que ens poden interessar.

 

2- L’OFERTA ACADÈMICA: Cada vegada és més àmplia i diversa. És molt necessari informar-nos i conèixer l’oferta dels estudis actuals, per trobar la que millor s’adapti a les nostres expectatives i possibilitats.

 

3- EL MERCAT DE TREBALL: És important conèixer a fons les característiques i tasques que fan els treballadors, per tal de poder escollir la professió o treball que ens interessa. També és interessant parlar amb diferents professionals perquè ens comentin els pros i contres de la seva vida professional.

 

Actualment el mercat laboral és molt canviant i no és aconsellable escollir els estudis en funció de les sortides que té un sector determinat ja que si ara tenen altes possibilitats d’inserció laboral, pot succeir que a l’acabar els estudis tinguin menys inserció.

 

No hem d’escollir els estudis en funció d’una alta inserció laboral si no ens agraden i si pensem que no destacarem, ni serem bons. És molt important estudiar el que ens interessi o motivi més, per així no plantejar-nos un possible abandonament dels estudis que estem fent. De totes maneres sempre tindrem temps per rectificar la nostra decisió i canviar-la per qualsevol altra si pensem que ens hem equivocat.

 

És normal que tinguem tendència a idealitzar certs estudis i professions que ens agraden, però hem de valorar que totes tenen les seves avantatges i inconvenients.

 

I com a reflexió final, un últim apunt, en l’actualitat els mercats laborals són molt competitius i a l’evolucionar tan ràpid la tecnologia, les persones hauran de formar-se i aprendre constantment tota la seva vida professional, per adaptar-se als canvis tan ràpids que es produeixen a les empreses actuals i futures. S’ha acabat només estudiar a la joventut!

0 Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*